5 minuters lästid | Sten Ahlin
Om det är något som detta året har lärt oss, så är det betydelsen av digitala verktyg i vårt samhälle. Våren 2020 valde många styrelser i bostadsrättsföreningar att hålla årsstämman digitalt. Det som var överraskande för många, var att deltagandet på dessa möten var högre än någonsin. Detta öppnade mångas ögon för möjligheterna och fördelarna som finns med att digitalisera bostadsrättsföreningen.
Men hur gör du med dem som ännu inte helt klar ser värdet av digitaliseringen?
Hur får du med dig dem på båten? Vi ger dig några bra råd.
Ofta är den största utmaningen med digitalisering en fruktan för det okända. Människan är ett vanedjur, och det kan vara skrämmande med förändring. Om du börjar att kasta ut avancerade tekniska begrepp till någon som inte är så väl bevandrad i teknologi, så är det naturligt att rullgardinen går ned hos mottagaren av budskapet. Bara det att använda ordet ‘digitalisering’ kan få kritikerna att ana ugglor i mossen.
När du skall få med dig alla i digitaliseringen av föreningen, är det därför viktigt att förklara saker på ett sätt som gör det enkelt att känna vad effekten av detta kommer att innebära för den enskilde rent praktiskt. Inte minst måste det vara enkelt att förstå värdet av att bli digital.
Huvudorsaken till att det är skrämmande med förändring, är att man inte nödvändigtvis känner till det nya systemet. Att implementera något som inte alla känner till är därför en utmaning. Erbjud utbildning i den nya processen, det nya verktyget eller det nya systemet tidigt i implementeringen. När alla känner till hur den nya lösningen fungerar, kommer du snabbt se ökat positivt engagemang.
Vänta inte till lösningen är implementerad. Många företag som levererar digitala lösningar för bostadsrättsföreningar, erbjuder utbildning i säljprocessen. Dra nytta av detta och få med dig så många som möjligt på sådana möten.
Deltagarna i utbildningsmöten kommer troligen känna ett mycket större ägandeskap till den nya lösningen när de känner att de har varit involverade i inköpsprocessen.
Då det inte är möjligt att erbjuda utbildning innan lösningen implementeras, bör detta göras snarast efteråt.
Det är snabbt gjort att tänka att “nu när vi digitaliserar, bör digitalisera allt annat också”. Starta med att digitalisera något som du vet att de allra flesta i föreningen kommer att gilla värdet av. Kanske något som inte påverkar deras vardag i alltför stor grad. Med en lyckad implementering av en digital lösning blir det enklare att få med alla på båten när nästa digitaliseringsprojekt skall inledas. Och, kom ihåg, på samma sätt innebär en dålig digitaliseringserfarenhet att det blir mycket svårare att få igenom flera liknande projekt i framtiden.
Det som är fint med tiden vi befinner oss i nu, är att våren 2020 har inneburit att många som tidigare ställde sig negativa till digitalisering har fått en ögonöppnare. Använd detta till din fördel och identifiera vad det första som bör digitaliseras i bostadsrättsföreningen är. Så länge du gör teknologin ofarlig för användarna, erbjuder god utbildning och inte prövar att ändra allt på en gång, så kommer du troligen ha en engagerad och positiv förening i ryggen.
Läs också: